Nieuwe PC

Plaats hier info over alles wat te maken heeft met PC's (onderdelen, problemen, etc.)

Moderators: Moderators, Staff

Post Reply
[DR] gestoordegek [NL]
Member
Member

Nieuwe PC

Post by [DR] gestoordegek [NL] »

Met mijn bescheiden kennis heb ik een pc samengesteld :D Iemand nog tips?

Asus P5Q € 98,-
Club3D 9800GTX+ 512MB € 147,60
Cooler Master Centurion 590 Zwart € 55,93
Cooler Master Real Power M620 € 76,20
Creative X-Fi Xtreme Gamer € 63,72
Intel Core 2 Duo E8500 € 159,-
OCZ Reaper HPC OCZ2RPR800C44GK € 71,22
Samsung Spinpoint F1 HD753LJ, 750GB € 67,95
Totaal € 739,62

[DR] Enfy [NL]
Member
Member

Post by [DR] Enfy [NL] »

Mijn voorkeur gaat uit naar ATI vidcards met deze chipset.
superkaart voor prijs.
Club3D HD 4850 512MB GDDR3 Overclocked Edition e144,-

Persoonlijk vind ik de quad core Q6600 een beter keus. Deze is zeer eenvoudig met dit board naar 3,2 ghz te brengen, heb dit voor 2 collegas in elkaar gezet met hetzelfde mainb. e166,-

Ik zou voor PC8500 mem gaan van OCZ od corsair. Met 1066 kan je gemakkelijk een FSB van 400 draaien. dacht e92,-

geen samsung disk nemen, maar een western digital, samsung disks zijn niet zo best. Zeker niet t.o.v. WD.
Western Digital Caviar Black WD6401AALS, 640GB SATA2 32MB 7200 3.5" € 68,97
Lijkt mij een goede kandidaat 32 mb cache 7200 toeren.

En een zalman koeling t.o.v. een stock cooler.

Greets enf.

[DR] Boom [NL]
Member
Member

Post by [DR] Boom [NL] »

Zou ook voor een Ati kaart gaan, wellicht omdat ik ook een MSI 4850 heb.. met dezelfde moederbord ( Asus P5Q-E) Er zit namelijk een P45 chipset op waarmee een Ati-kaart wat voordeel mee zal hebben.

Of je nu voor een Quad core of een snelle dualcore gaat is je eigen keus. Ikzelf draai een E8400 (3 ghz stock, 3,6 ghz momenteel) en een Q6600 draait stock 2,4 ghz meende ik? Mijn keuze voor een Dualcore was snel gemaakt. Af-fabriek hogere clocksnelheid, meer cache geheugen, lager stroomverbruik, minder warmte, ZEER goed overclockbaar EN maak meer gebruik van 2 cores (gamen, downloaden etc.) dan dat ik alle 4 de cores aanspreek. Ikzelf hanteer altijd: gamen -> dualcore, multi-tasking -> quadcore.

Om een FSB van 400 te draaien heb je geen PC 8500 geheugen nodig. De multiplier van de E8500 is ingesteld op 9 / 9,5.. Dus als je op 400 mhz draait dan loopt je CPU al op 3,6 ghz (9*400=3600). Tevens kun je op dit moederbord een tweak toepassen waardoor je gewoon hoger kunt clocken met een lage FSB. PC8500 is leuk, maar zeker niet nodig. Verder heeft PC8500 ram een hogere latency dan PC6400 ram, meestal CAS 4 voor PC 6400 en CAS 5 voor PC 8500.

Samsung WAS idd niet zo best, maar de F1 schijven van hun zijn momenteel 1 van de betere, misschien zelfs 1 van de beste 7200 rpm schijven. Ze maken namelijk gebruik van maar 3 platters -> hogere doorvoersnelheid, leessnelheid, minder verbruik, minder geluid.
Quick review van 1 TB versie:
http://www.hardware.info/nl-NL/articles ... uick_Test/

LET WEL OP! De 750 gb versie heeft 16 EN 32 MB cache versies, de 1TB alleen 32 MB, voor safety kun je de 1TB overwegen, prijsverschil is klein!

Succes met je keuze!
Play hard... BUT play fair!

[DR] gestoordegek [NL]
Member
Member

Post by [DR] gestoordegek [NL] »

Bedankt voor de tips. Videokaart is duidelijk, dat wordt de 4850. Quad of dual core is nog een twijfelgeval. Ik kan zelf niet overklokken, althans nog nooit gedaan. Ik lees ook veel dat de huidige games nog geen gebruik maken van quad core en had daarom de E8500 gekozen. Het lijkt me dat een overclockte Q6600 nu net zo snel is als een E8500 en later als games quad core gaan ondersteunen sneller is dan de e8500. :?:
Ik dacht dat de Samsung 750Gb 32mb ook met drie platters is uitgerust?

Zalman koeling is toegevoegd aan het lijstje :D

[DR] Patchy [NL]
Member
Member

Post by [DR] Patchy [NL] »

ik zou dan juist weer gaan voor de Nvidia, maar ja das gewoon mijn favo graph card. zelf heb ik de 8800GTS512 met de E8500 core2duo en een p5k mobo.

draait perfect imho :) en heeft de Nvidia niet de zelfde voordelen van de p45 chipset als de ATi ?. weet ik nie helemaal zeker maarja. voor de rest ben ik niet z'n fan van club3d maar das een keus voor jezelf.

kwa HDD sluit ik me aan bij Enf en Boompje.

en voor de Proc, nou ja ik heb hem zelf ook :) en hij wordt in de PCgameplay nog altijd aangeraden voor het highend game systeem :) voor gamen dus een betere keus.

gl en enjoy je nieuwe PC :P
Image

[DR] Enfy [NL]
Member
Member

Post by [DR] Enfy [NL] »

wel het mistery van het overclocken is echt overrated, voor deze processor is het al geheel uitgekauwd. En heel eenvoudig te doen. Processor draait nu bij 3 man op 3,2 ghz zonder problemen. Overigens is dit ook niet de max waarop deze kan draaien met een goede koeler, maar dit is eenvoudig en werkt prima zonder gevolgen.

Zonder overclock is de door jouw gekozen proc de beste keus.

Ga je niet overclocken, dan is ook pc8500 niet noodzakelijk. Ook niet als je het wel doet, maar dan word het overclocken wat moeizamer. (eenvoud dient de mens en de beginners ;) )

Om jouw vraag te beantwoorden, als ze op dezelfe Ghz draaien zjin ze ongeveer even snel. Multitasken is makkelijker en renderen gaat sneller. (De berekeningen worden gedaan met 4 proc i.p.v. 2)Mocht de ondersteuning er komen is de quad uiteraard beter. Met sommige programma's en situaties is de ene keer de overclockte quadcore sneller en andere de E8500.
Hier even de link in gamespot, maar de test is te vinden op Toms hardware.

http://www.gamespot.com/pages/forums/sh ... 146&page=2

Gewoon doen, waar je het beste gevoel van krijgt, beide zijn een goede keus!

Het maakt niet uit welk merk kaart je neemt, aangezien al de ati's de zelfde plankjes zijn, met alleen een andere sticker op de koeler.
Drivers zijn allemaal ati, dus dat ziet geen mens.

[DR] Boom [NL]
Member
Member

Post by [DR] Boom [NL] »

Verschil in de merken zit het hem ook in de extra's die ze erbij leveren zoals, games, kabels etc. Zo is er bij mijn 4850 van MSI geen Crossfire bridge meegeleverd, terwijl die bij Sapphire er wel bij komt. De 750 gb versie heeft dacht ik ook 3 platters idd, maar ik heb ook niet gezegd dat het niet zo is xD Zei dat de F1-serie gewoon supergoed en fijn is vanwege de 3 platter methode.

Mocht je geld over hebben.. want ik weet niet hoeveel harde schijven etc je eraan plugt? Maar dan kun je wellicht een 500-550 watt voeding nemen, en van dat prijsverschil een E8600 nemen ipv de 8500 of een 4870 ipv 4850 of een 1 tb versie t.o.v. een 750 gb.

Succes met uitzoeken! =)

Ps. Patch.. de P45 is een crossfire chipset, dus je kunt er geen SLI opdraaien. Daardoor zullen de Ati kaarten een lichte voordeel hebben. Tevens zijn de 4850 kaarten al sneller dan de 8800 van nVidia
Play hard... BUT play fair!

Post Reply