[PS3] Little Big Planet
Moderators: Moderators, Staff
- [DR] Makoez [NL]
- Forum Admin
[PS3] Little Big Planet
Platform: Playstation 3
Uitgever: Sony Computer Entertainment Inc.
Ontwikkelaar: Media Molecule
Genre: Platforming
Release: 5 november 2008
Little Big Planet is Sony's eerst voorbeeld van een Game 3.0. Dat is een nu al vermoeiend concept wat Phil Harrison gisteren introduceerde tijdens zijn GDC-speech (waarom moet ieder los idee bij Sony toch meteen een filosofie worden?) Offline spellen zijn volgens Phil Game 1.0, online spellen zijn Game 2.0 en spellen waarbij de gebruikers zelf nieuwe content aan kunnen maken vallen onder Game 3.0.
Maar wat is LittleBigPlanet nu eigenlijk voor een game? Op die vraag kon medeoprichter van ontwikkelaar Media Molecule Alex Evans niet zo één, twee, drie antwoorden. Het is volgens hem sowieso een game die moeilijk in woorden te omschrijven is. Uiteindelijk komt het er een beetje op neer dat het een sidescrolling platformgame is waar je volledig zelf invulling aan kunt geven.
Door al de vrijheid die je in de game krijgt, weet je al snel niet meer wat je moet doen, als je al iets moet doen. Dat is ook gelijk een punt, je hoeft namelijk niet iets te doen. Een level hoeft geen doel te hebben. Je kunt jezelf al genoeg vermaken door een level te maken waar je gezellig met je vrienden kunt rondhangen en wat suffe dingen kunt doen.
Doelloos
Maar je kunt ook een level maken dat wel een doel heeft. Denk aan zo lang mogelijk overleven in een bewegende spelwereld of een level waarin je zo snel mogelijk van links naar rechts moet rennen. Je kunt het opnemen tegen je vrienden en ze daarna slaan als je gewonnen hebt.
Slaan is een soort uiting van emoties. De ‘sack boys’ hebben namelijk emoties die je zelf kunt besturen met de D-pad op de controller. Vier simpele emoties zoals verdrietig, boos, blij en bang. Je kunt ook je hoofd en je heupen bewegen met de Sixaxis-controller en de armen bewegen met de rechter stick. Jezelf uiten tegenover je vrienden is nog nooit zo makkelijk geweest.
Sack boys
Je kunt je levende jutezak ook helemaal zelf aankleden en customizen naar wens. Kijk maar naar de screenshots en de filmpjes van de game. Geen enkel personage is hetzelfde. Er zijn genoeg dingen die je op jouw avatar kunt plakken of hem kunt aantrekken zodat je hem of haar volledig naar jouw wens kunt maken.
Al dat customizen van de levels en de ‘sack boys’ wordt gedaan met het meest simpele systeem dat ooit uitgevonden is. Met de druk op een knop komt er een simpel menuutje boven het hoofd van jouw personage waarin alle objecten en functies staan. Het is allemaal zeer intuïtief om mee te werken.
Je ziet van tevoren wat je gaat gebruiken en elk object dat je wilt plaatsen heeft zijn unieke eigenschappen. Zo is steen zwaar en hard en is spons licht en erg zacht. Elk van de eigenschappen zul je merken in de game. Alex liet zien hoe het werkte. Hij koos wat stof, tekende er wat bollen mee in de lucht en startte de game weer. De bollen vielen uit de lucht en stuiterde licht, zoals je in het echt ook zou verwachten van bollen stof die jij uit je hand op de grond laat vallen.
Seconden
Zijn medespeler tilde de ballen op en begon het tegen het hoofd van Alex’ avatar te gooien. Erg grappig om te zien. Hierna tekende hij een soort trap van hetzelfde materiaal, maar dat was niet genoeg. Hij hing er een stuk steen aan en voegde hier een soort functie aan toe waardoor het een schommel werd.
Toen hij de game weer startte, stond er een soort piramideachtige trap met een schommel in het midden. Genoeg om je weer een paar minuten mee te vermaken. En die paar minuten vermaak kostte niet meer dan een paar seconden om te maken.
Maar heb je geen zin om te bouwen, dan hoeft dat natuurlijk niet. Er is altijd wel iemand die daar wel zin in heeft. Je zult dan ook genoeg dingen van het PlayStation Network kunnen halen. Iedereen kan namelijk zijn creaties uploaden en delen met andere LittleBigPlanet-spelers.
En alsof dat nog niet genoeg content oplevert, kun je ook het verhaal volgen. Er zit ook een soort story mode met een heus verhaal in de game die waarschijnlijk niet erg belangrijk gaat zijn. Maar dat houdt ook in dat er een knap aantal levels in de game zitten die door de ontwikkelaar gemaakt zijn. Daarnaast heeft Media Molecule ook al aangegeven dat ze constant nieuwe downloadbare content zullen blijven aanleveren.
[youtube]http://youtube.com/watch?v=4MGNWhi-5w4[/youtube]
[youtube]http://youtube.com/watch?v=nuoOosTdFiY[/youtube]
Last edited by [DR] Makoez [NL] on 02 Nov 2008, 21:13, edited 3 times in total.
- [DR] Makoez [NL]
- Forum Admin
- [DR] Supernova [NL]
- Forum Admin
- [DR] YopeFoniC [NL]
- Member
- [DR] Combatwombat [NL]
- Member
- [DR] Hypnotoad [NL]
- Member
- [DR] Enfy [NL]
- Member
- [DR] Makoez [NL]
- Forum Admin
- [DR] Combatwombat [NL]
- Member
- [DR] YopeFoniC [NL]
- Member
- [DR] Makoez [NL]
- Forum Admin
- [DR] YopeFoniC [NL]
- Member
ik heb gister even een paar uur gehad om het te spelen. zeer intressante game, revolutionair in de platform markt denk ik!
even een korte intro die je moet spelen (tegelijkertijd een soort van credits) en dan kun je echt aan de slag. het eerste level loop je zo doorheen met het idee dat het niet lastig kan zijn, niets is minder waar! ze geven je een kleine adem pauze om de controls een beetje te leren. het tweede level d8 ik kat in het bakkie... toen ik er aan het einde achter kwam dat ik maar 32% van alle items had! de items die je in de levels verzameld kun je later weer gebruiken en dat is dus je beloning voor het goed vervullen van je level. af tewel, uitspelen tot het laatste level is wel zo gedaan... maar dan ook alles hebben vrijgespeeld (wat het leukste is) is een heel ander verhaal.
zeker een aanrader voor de ps3 eigenaren en als mijn ps3 netwerk het doet kunnen we dit met z'n 4 over lan spelen, dat lijkt me echt super!
even een korte intro die je moet spelen (tegelijkertijd een soort van credits) en dan kun je echt aan de slag. het eerste level loop je zo doorheen met het idee dat het niet lastig kan zijn, niets is minder waar! ze geven je een kleine adem pauze om de controls een beetje te leren. het tweede level d8 ik kat in het bakkie... toen ik er aan het einde achter kwam dat ik maar 32% van alle items had! de items die je in de levels verzameld kun je later weer gebruiken en dat is dus je beloning voor het goed vervullen van je level. af tewel, uitspelen tot het laatste level is wel zo gedaan... maar dan ook alles hebben vrijgespeeld (wat het leukste is) is een heel ander verhaal.
zeker een aanrader voor de ps3 eigenaren en als mijn ps3 netwerk het doet kunnen we dit met z'n 4 over lan spelen, dat lijkt me echt super!
- [DR] YopeFoniC [NL]
- Member
ik heb een nieuwe rede gevonden waarom lbp cool is!
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=xscOOhHmGC0[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=xscOOhHmGC0[/youtube]