
Ontwikkelaar: Irrational Games
Uitgever: 2K Games
Platforms: PC, Xbox360, (PS3?)
Wie de System Shock-games heeft gespeeld en daar veel plezier aan heeft beleefd kan z'n hart ophalen met deze 'opvolger' van formaat. Vooral System Shock 2 was een erg grote titel, maar van een deel 3 is het nooit gekomen. In plaats daarvan komt ontwikkelaar Irrational Games nu met BioShock, een spookachtige horrorgame met RPG-elementen en een ongekende vrijheid. In tegenstelling tot in zijn voorgangers verken je nu geen enorm ruimteschip, maar de reusachtige onderwaterwereld Rapture, waar op z'n zachtst gezegd niet alles geheel in de haak is.
De onderwaterwereld Rapture dient als speelplaats voor een experimentele gemeenschap, bestaande uit de elite van de elite van de wereld, genetisch gezien dan. Wanneer blijkt dat het genetische materiaal dat in Rapture te vinden is, in de game Adam genoemd, gebruikt kan worden om de inwoners nog verder te verrijken, breekt de hel uit. Gierig als de mens is, probeert iedereen zijn beetje Adam bij elkaar te veroveren en mislukt het experiment gigantisch (what else is new?). Tevens zorgt de overdaad aan Adam ervoor dat de normale mensen kunnen veranderen in vreemde wezens met paranormale krachten. Als speler treed je binnen in een wereld die uit elkaar gevallen is en is het aan jou de taak om uit te zoeken wat er precies allemaal gebeurd is en vooral ook: hoe je er weg komt.
De game of beter gezegd de wereld laat de speler verder bijna volledig vrij om te doen en laten wat je wil. Zoals in een echte RPG kun je gaan en staan waar je wil, terwijl het zeer diepgaande verhaal zich langzaam ontvouwt. Irrational omschrijft de game zelf als First Persion Action RPG en het is dus zeker ook geen shooter pur sang zoals Prey of Crysis. Vergelijk het eerder met een game als S.T.A.L.K.E.R. waarbij je de omgeving moet verkennen op zoek naar bruikbare items en ook (tijdelijk) zult moeten samenwerken met NPC's om een gezamelijk doel te bereiken.
Anders dan in de meeste echte RPG’s van de afgelopen tijd, maak je in BioShock niet steeds de keuze tussen goed en slecht, waarbij de game uiteindelijk de balans opmaakt of je ‘goed’ of ‘slecht’ bent. Je acties in de game worden namelijk per moment gewogen. Als je één van de Little Sisters (kleine meisjes die op zoek zijn naar Adam en overal in de wereld aanwezig zijn) omlegt word je als je het vaker / altijd doet, evil. Doe je het nooit dan krijg je cadeau 's en een lichter einde. Bij het vermoorden een duister.
Een ander RPG-element is dat je, net als bij bijv. een game als TRON 2.0 speciale krachten kunt uitbouwen en opwaarderen. Door middel van verzamelde Adam kun je op drie plaatsen op je pak een speciale kracht plaatsen. Het indelen van je krachten gebeurt op vaste plekken in het spel en zet de krachten tot het volgende ‘wisselpunt’ vast. Er is dus niet zomaar te wisselen van kracht, wat ervoor zorgt dat je goed moet nadenken over welke krachten je voor de komende tijd wil gaan gebruiken. De krachten, Plasmids genoemd in BioShock, variëren van de mogelijkheid om sneller te lopen tot het afvuren van kogels die ervoor zorgen dat het ecosysteem op z’n kop gaat staan. Creaturen die elkaar normaal gesproken mogen, veranderen met het afvuren van zo’n kogel tot agressieve beesten die elkaar de nek omdraaien. Mooi voor jou, kun jij er gewoon lekker langs sluipen zonder opgemerkt te worden.
Zo heeft iedere NPC sowieso al z'n eigen mede- en tegenstanders en de slimme gamer speelt hier uiteraard maar wat graag op in. Je kunt bijv. ipv zelf met full guns blazing naar binnen te stormen ervoor kiezen om onrust te veroorzaken. Gebruik één van je krachten op een vijand, waardoor ie zich richt op z'n eigen vriendjes, nu vijanden geworden. Terwijl zij elkaar uitmoorden, sluip jij in ware Sam Fisher-stijl door de kamer. Probleem opgelost en je kunt zelf redelijk ongeschonden je weg vervolgen.
Grafisch zit het, zoals op de screenshots ook wel te zien, ook helemaal goed met de game. De setting onder water is op zich al uniek en biedt een hele andere ervaring en andere mogelijkheden dan de gemiddelde alien- of oorlogs-omgeving in veel shooters. De Unreal 3.0 Engine is tot prachtige dingen in staat, maar dat is alweer oud nieuws voordat de engine uberhaupt klaar is. Verder zijn de omgevingen verre van futuristisch en zoals ook aan de duikpakken te zien van onder ander de hoofdpersoon, speelt de game zich af omstreeks de jaren '50 van de vorige eeuw.
Tekst copy paste van Gamez Forum.
Zelf gemaakte video's (sommige zijn spoilergevoelig)
http://www.youtube.com/Dicksmeijers