Artikel: Procedural Generation iemand ?

Info van andere game releases, patches, reviews en previeuws.

Moderators: Moderators, Staff

Post Reply
[DR] Switch [NL]
Member
Member

Artikel: Procedural Generation iemand ?

Post by [DR] Switch [NL] »

Artikel Procedural Generation - getyped door Switch

Realiteit
Heb je de laatste tijd ook het gevoel dat games korter en korter worden ? De reden er achter is erg simpel.. in elk hedendaags spel wordt steeds meer en meer visuele effecten en visueel detail gebruikt.
Om een zo groot mogelijk detail in de omgevingen van games te maken worden texturen, karakters- en omgevings-modellen handmatig ontworpen. Al deze (voorontworpen) grafische objecten worden dan ook stuk voor stuk handmatig opgeslagen en zullen dus ook allemaal ingeladen/verwerkt moeten worden door Processoren en Grafische kaarten vanuit je geheugen en harddisk.
Het resultaat is dan ook dat Spelen qua omvang steeds groter worden.. neem nu een demo van een spel: negen van de tien keer is deze groter dan een gigabyte (!!) of neem nu Oblivion welke 7 GB was aan installatiefiles!

Naarmate de rekenkracht van computers toeneemt, zal de werkdruk van artists alsmaar toenemen. Hedendaags verkoopt een game niet meer als deze 'verouderde' grafische designs heeft. Met de opkomst van de Next Generation Graphics (DX10) zullen games als maar korter worden omdat het budget steeds meer en meer geld naar de grafische kant zal worden geinvesteerd.

Image
Image: Next Gen games: Crysis

Oplossing uit 1984
In 1984 toen computers nog niet de beschikking hadden tot megabytes, laat staan gigabytes aan werkgeheugen gebruiktte men andere technieken voor hun content. Ontwikkelaars werden gedwongen om hun content met algoritmen (programmeer code) te genereren.
Deze algoritmen werden in de begin jaren 90 veelal gebruikt die nu onder de term Procedural Generation gaat. In het spel Frontier (1993) had je de mogelijkheid om een universum te verkennen dat meer dan 100 Miljard (!!) sterrenstelsels bevatte en je kon in steden van duizenden planeten, manen landen die allemaal op een realistische en unieke manier werden vormgegeven. Het pastte allemaal op een diskette van 1.44mb :P

ImageImage
Images: Frontier (1993)

Dan denk je van: “Jah, maar toen hadden ze niet eens goede graphics voor handen. Hoe kun je dat nu vergelijken ?â€
Last edited by [DR] Switch [NL] on 03 May 2007, 08:54, edited 5 times in total.
Your opponent is me!!
Image

[DR] Bananenbaas [NL]
Member
Member

Post by [DR] Bananenbaas [NL] »

Oooh hier ging het dus net over op TS... Het lijkt me echt veel te ingewikkelt en aso groot. Zo groot zelfs dat het me echt onmogelijk lijkt om het praktisch uit te spelen. Wat het voor mij niet echt een boeiend spel maakt... Verder qua graphics ziet het er (op de screens) erg goed uit. Dit is weer een stukje Next Gen :D

HellF1re

Post by HellF1re »

Mooi geschreven switch =)

Klopt ook nog allemaal wat je schrijft maar toch moet ik even mijn mening laten horen :D

Ik ben zelf niet voor grote spellen (groot in de vorm van GB) maar tegenwoordig koop je een pc met al snel bijna 300GB, hier zouden makkelijk 40 oblivion spellen op kunnen passen als je de pc voor niet veel anders zou gebruiken.

Wat betreft het korter worden; idd zijn bijna alle nieuwe spellen korter maar de meeste toptitels zijn een uitzondering. Het spel oblivion wat je al eerder noemt was ook next-gen maar had zeer zeker ook een enorme speelwereld met tientallen uren, misschien wel honderdaantal uren speelplezier.

Heb je dit eigenlijk voor een website ofzo moeten schrijven? of kunnen we meer van deze artikelen van jou verwachten op het forum =)
Image
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former. - Albert Einstein

[DR] jespertje [NL]
Member
Member

Post by [DR] jespertje [NL] »

Maar heb je voor dit soort games dan ook een retegoeie pc nodig??

[DR] Switch [NL]
Member
Member

@ HellF1re:

Ik volg de opleiding Bedrijfskundige Informatica -> Ben pro in het schrijven van rapporten/verslagen dus een artikeltje is voor mij geen probleem. Daarnaast doet een goede vriend van mij de opleiding Informatica met als doel het programmeren van Games. Vaak zit ik met em in de trein en hebben we het over dit soort zaken. Ik heb wat dingen hierover opgezocht de laatste tijd ( voornamelijk in het engels ) en besloot dit artikel te schrijven 8)

@ Jespertje:

Valt volgens mij wel mee, neem nu dat Infinity.. bij een zo'n filmpje had een derde partij wat van hun Work In Progress getest op een:
Athlon 3500+
1 GB Ram
X800
-> FPS van 60-120.

Dat dus puur te maken heeft met de hoeveelheid grafisch pracht ;)
Normaal wordt zo'n game uit je geheugen geladen.. bijv. high-res textures en models. Nu wordt het berekend.. dus naar mijn inzien levert dat alleen maar performance op..

:?: Wie heeft die .kkrieger demo/game al geprobeerd btw ?
Your opponent is me!!
Image

[DR] Enfy [NL]
Member
Member

Post by [DR] Enfy [NL] »

toffe artickle switch, moet je opsturen naar tweakers ofzo!
Tja met consoles kunnen ze niet anders! Ze moeten wel beter programmeren want die kun je niet updaten! Vandaar dat graphics op een console zoals final fantasy er retegoed uitzien als mensen maar goed programmeren!
Echter is het voor de industrie beter dat wij nieuwe spullen blijven kopen, dus ik denk niet dat het veel zal gebeuren. Ze zien ons liever de nieuwste geforce at en FX processoren kopen!

[DR] Bananenbaas [NL]
Member
Member

Post by [DR] Bananenbaas [NL] »

Ikke... Het is trouwens nog best zwaar (qua frames) voor de kwaliteit die je eruit haalt. (komt misschien ook omdat ik nog vanalles op de achtergrond heb draaien) maar niet echt mijn game. Ik zat op een gegeven moment ook gewoon vast in een deur...

[DR] Smilehunter [NL]
Member
Member

Post by [DR] Smilehunter [NL] »

In elk geval een veelbelovende techniek als ze hem weer (opnieuw) gaan gebruiken :)

Netjes artikel switch :wink:

[DR] YopeFoniC [NL]
Member
Member

Post by [DR] YopeFoniC [NL] »

hetgeen wat wel is met deze techniek is dat het duurder is om te maken en het meer tijd kost. dan komt de commersie om de hoek kijken en die zecht dan... dan maar meer schijfruimte. maar ik heb het er totaal mee eens dat games op deze manier gemaakt zouden moeten worden!

nice writing switch :wink:.
Image

[DR] Boom [NL]
Member
Member

Post by [DR] Boom [NL] »

tegenwoordig gebruikt men een PhysX kaartje van bijv. Asus.

Het is een soort videokaart, maar houd zich alleen maar bezig met het berekenen van de omgeving etc, wat er weer voor zorgt dat je main-VGA kaart meer ruimte heeft om te ademen en zo dus meer FPS kan produceren.

Dit samen krijg je dan een heel mooi beeld en een hoge FPS.

PhysX kaartjes zijn rond de 200 euro, dus voor die kwaliteit en prestatie wat je ervoor terug krijgt, zijn ze goedkoper dan een SLI/Crossfire-setup

ik heb btw ook ff op tweakers ernaar gezocht:

http://tweakers.net/search?DB=Nieuws&Qu ... jd&x=0&y=0

leuk om even die stukjes door te lezen, als je er meer van wilt weten.
Zoals je ziet heeft Ageia ze ontworpen en worden ze door asus e.d. uitgebracht
Play hard... BUT play fair!

HellF1re

Post by HellF1re »

PhysX is een flop. Hoeveel games die je ook daadwerkelijk wilt spelen ondersteunen het? CPU's die alsmaar krachtiger worden zullen ook een groot deel van de physics berekenen of het zal geintegreerd worden in de gpu.
Image
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former. - Albert Einstein

[DR] Boom [NL]
Member
Member

Post by [DR] Boom [NL] »

tjah tis afwachten hoe het loopt. aangezien ze hadden aangekondigd dat er ruim 100 spellen ervan zouden gebruik maken..

majah :) ik heb toch geen geld :P
Play hard... BUT play fair!

[DR] Switch [NL]
Member
Member

PhysX is idd een hardwarematige oplossing, klinkt heel aantrekkelijk.. maar ik betwijfel ook of daar markt voor is.. gezien de snelle ontwikkelingen op het gebied van Hardware.

Ik lees net dat men bij XBox-360 Live limieten heeft van 50mb voor de spellen. Juist daar schijnt veel gebruikt te worden gemaakt van Procedural Generation puur voor die compressie.

Neem nu de game Roboblitz (is een techdemo uit) die gebruikt maakt van de Unreal 3 engine. Al die high-rez textures moeten wel ff in de 50mb size blijven, die game maakt gebruikt van ProFx waarmee ze 480mb aan textures wisten te krimpen naar 3mb :D

RoboBlitz download, kun je checken of je systeem Unreal Engine 3 aankan:
:arrow: http://www.gamershell.com/download_11856.shtml

Image

Helaas hebben ze voor pc versie zo te zien niet een compressie gedaan in deze demo, maar dat schijnt wel te worden gebruikt bij Unreal Engine 3. Zelfs de textures daar kunnen in super hoog detail gewoon realtime worden gerenderd.

Zie: http://www.allegorithmic.dreamhosters.com/ over de ProFx engine, echt super gaaf dat ProFX :D
Check ook in .pdf samenvatting: ProFX pdf
Your opponent is me!!
Image

HellF1re

Post by HellF1re »

De game draait nog met een dikke 30 en soms 40fps. Maar zo spectaculair zjin de graphics niet.

Heb btw een DR highscore neergezet, ik weet niet of dit alle online rankings zijn. Lijkt me niet =P

Image
Image

[DR] Supernova [NL]
Forum Admin
Forum Admin

Post by [DR] Supernova [NL] »

Dit staat overigens toch ook in de PCGameplay?
Image

Post Reply