Realiteit
Heb je de laatste tijd ook het gevoel dat games korter en korter worden ? De reden er achter is erg simpel.. in elk hedendaags spel wordt steeds meer en meer visuele effecten en visueel detail gebruikt.
Om een zo groot mogelijk detail in de omgevingen van games te maken worden texturen, karakters- en omgevings-modellen handmatig ontworpen. Al deze (voorontworpen) grafische objecten worden dan ook stuk voor stuk handmatig opgeslagen en zullen dus ook allemaal ingeladen/verwerkt moeten worden door Processoren en Grafische kaarten vanuit je geheugen en harddisk.
Het resultaat is dan ook dat Spelen qua omvang steeds groter worden.. neem nu een demo van een spel: negen van de tien keer is deze groter dan een gigabyte (!!) of neem nu Oblivion welke 7 GB was aan installatiefiles!
Naarmate de rekenkracht van computers toeneemt, zal de werkdruk van artists alsmaar toenemen. Hedendaags verkoopt een game niet meer als deze 'verouderde' grafische designs heeft. Met de opkomst van de Next Generation Graphics (DX10) zullen games als maar korter worden omdat het budget steeds meer en meer geld naar de grafische kant zal worden geinvesteerd.

Image: Next Gen games: Crysis
Oplossing uit 1984
In 1984 toen computers nog niet de beschikking hadden tot megabytes, laat staan gigabytes aan werkgeheugen gebruiktte men andere technieken voor hun content. Ontwikkelaars werden gedwongen om hun content met algoritmen (programmeer code) te genereren.
Deze algoritmen werden in de begin jaren 90 veelal gebruikt die nu onder de term Procedural Generation gaat. In het spel Frontier (1993) had je de mogelijkheid om een universum te verkennen dat meer dan 100 Miljard (!!) sterrenstelsels bevatte en je kon in steden van duizenden planeten, manen landen die allemaal op een realistische en unieke manier werden vormgegeven. Het pastte allemaal op een diskette van 1.44mb



Images: Frontier (1993)
Dan denk je van: “Jah, maar toen hadden ze niet eens goede graphics voor handen. Hoe kun je dat nu vergelijken ?â€