The Witcher...
Nova had wat gepost in de FTP hierover.
Zelf had ik nog nooit gehoord van dit spel.
Ik hou ook helemaal niet echt van RPG's.
Maar The Witcher is helemaal te gek.
Grafisch is het goed en het verhaal is spannend en mooi.
Het muziek, dat is geweldig!!!!
Review Gamersnet:
The Witcher preview
The Witcher is oorspronkelijk een boekenserie, geschreven door de Poolse auteur Andrzej Sapkowski. De serie schijnt tot de bestverkopende boeken te horen in Polen en populairder dan de werken van Stephen King of Michael Crichton te zijn, niet dat dat een grote prestatie is in een land waarin de halve bevolking analfabeet is, maar toch. De Poolse uitgever CD Projekt vond de boeken van Sapkowski dan ook een goed uitgangspunt om een grote actie-RPG van te maken, en in september 2003 zijn ze hieraan begonnen. Vier jaar later, over drie maanden, moet de game dan eindelijk in de winkels liggen. Lees in deze preview onze eerste bevindingen.
Geralt
In The Witcher speel jij Geralt, een witcher. En niet zomaar een witcher, nee, dé witcher. Een witcher is een soort Middeleeuwse huurmoordenaar met erg veel kracht, magie en status. Geralt wordt in de wereld waarin hij leeft dan ook als een levende legende beschouwd. Witchers zijn mensachtige wezens maar beschikken over een groot arsenaal aan bovennatuurlijke krachten, die goed van pas komen wanneer ze op één van hun missies worden gestuurd om monsters en ander gespuis af te maken. Witchers hebben een speciale code en ook een geheim, en wanneer deze wordt gestolen dan gaat Geralt daar natuurlijk achteraan om het recht te zetten, aangezien deze geheimen erg gevaarlijk kunnen zijn voor het gewone volk en het witchers-ras zelfs op het spel staat. Geralt's persoonlijkheid weerspiegelt ook meteen de rest van de hele game: hij is sadistisch, ironisch, gewelddadig en hij wil eigenlijk helemaal geen held zijn, hij hoeft al die aandacht niet.
Geweld, seks en humor
Die eerste drie kenmerken komen zo terug in de game. The Witcher is een game waarin geweld noch gruwelijkheden gespaard worden. Al dit bloederigs komt dan wel niet zo luguber in beeld als in Manhunt 2, maar gamers die eens een wild, heftig avontuur willen spelen zitten hier meer dan goed en een 18+-rating lijkt ons niet meer dan logisch. Ook het nodige vrouwelijk schoon komt langs. We hebben artwork gezien waarop wulpse dames met een flink dubbel D-alert poseerden en zij zullen dan ook terugkomen als NPC's in de game. Tenslotte de humoristische kant van de game, waar je wel echt van moet houden. De ontwikkelaar liet ons bijvoorbeeld een bar zien, waar Geralt onder andere een vecht- en een drinkweddenschap aan kon gaan. Één van de uitdagers bij de vechtjassen zei; "Your mom sucks dwarf cock." en zo zit er nog wel meer puberaal taalgebruik in het spel. De serveerster wilde je ook verleiden om eens even een lekker potje te krikken op een "cozy bed in the back." Hiervan is geen woord gelogen en heb je afgelopen drie regels met een grijns gelezen, dan weet je zeker dat je om The Witcher zult gaan kunnen lachen.
Keuzes
CD Projekt heeft met The Witcher een klassieke actie-RPG willen maken met veel nieuwe elementen. Klassiek in de zin van een topdown view, een Middeleeuwse setting en het principe van quests aannemen, items verzamelen en met NPC's praten. De nieuwe elementen bevatten onder andere het keuze- en het gevechtssysteem. Het keuzesysteem breidt de opzet van bijvoorbeeld Fable en Star Wars: Knights of the Old Republic nog verder uit. Keuzes die je maakt in het verhaal, in je missies en in je conversaties hebben niet meteen effect, maar de meeste keuzes zullen pas na een uur of tien tot uiting komen. De ontwikkelaar liet ons bijvoorbeeld zien dat wanneer hij na een missie een zwaard aan een elf gaf, tig quests later, de elf je een dienst bewees op een missie als dank voor dat zwaard. Vermoord je hem echter, dan kwamen op weer een hele andere missie zijn elvenhomies je even terugpakken. Hiermee wil de ontwikkelaar het feit tegengaan dat mensen een game quicksaven, een gesprek of quest afwerken, kijken wat het effect is en wanneer dit niet gewenst is, de game herladen en opnieuw beginnen. In The Witcher zie je niet meteen wat het effect is en daardoor wordt de speler gedwongen de keuzes te maken die hij echt wil maken, en niet die volgens hem of haar de beste zijn voor het gewenste verloop van de game.
Nieuw vechtsysteem
Het nieuwe gevechtssysteem is wat mij betreft een stuk vernieuwender dan dit keuzesysteem en men heeft het compleet van de grond af ontwikkeld. Het is niet meer de bedoeling om gewoon op een serie knoppen te rammen die voor een aanval staan, en zo hersenloos heel veel vijanden afmaken, zoals het in veel (MMO)RPG's moet gebeuren. In The Witcher klik je met je muis op een deel van de vijand en wanneer je timing goed is dan kun je hem raken met een aanval, of zijn aanval blocken of counteren. Klik je bijvoorbeeld bij z'n zwaard op het moment dat hij je aan wilt vallen, dan sla je je zwaard tegen dat van hem aan, en pareer je de aanval. Klik je op de knieën, dan sla je daar en iemand zowat onthoofden kan door op z'n nek te klikken. Rake aanvallen op het hoofd of de borst brengen dan ook significant meer schade toe dan aanvallen op iemands ledematen. Wanneer je iemand raakt in z'n benen, zal hij minder snel kunnen bewegen en raak je hem op z'n armen dan zullen zijn aanvallen op zijn beurt minder sterk zijn, mocht hij een wapen hanteren. Precisie en timing zijn dus van groot belang en wanneer je er eenmaal bedreven in bent dan kun je zo een hele serie snelle klappen op je tegenstander afvuren. Zelf lukte dit me nog niet, maar de lead product manager van Atari die de game presenteerde was er al aardig goed in. Waarschijnlijk wordt dit dan ook een kwestie van even doorhebben en dan gaan met die banaan.
Voorlopige conclusie
The Witcher is een actie-RPG van Poolse makelij die erg veel vertrouwt op een Oost-Europees fenomeen dat in het Westen amper bekend is. Toch zullen RPG- en gothic-liefhebbers aan het eind van dit jaar los kunnen gaan op The Witcher, omdat de wereld een erg rijke historie heeft en de dialogen interessant zijn. Het keuzesysteem wordt net een beetje té mooi gepresenteerd, want we hebben het immers al een paar keer gezien, maar het nieuwe gevechtsysteem lijkt me wel echt een zinvolle vernieuwing, als ik zag hoe handig de ontwikkelaar er mee was. BioWare schijnt er zelfs jaloers op te zijn en alhoewel ik niet denk dat The Witcher een heel groot succes gaat worden, want daar is het spel immers te hardcore en te onbekend voor, zal het toch zijn sporen na gaan laten op de RPG-wereld.
Downloaden:
Torrents:
http://www.torrentz.com/search?q=the+witcher
Newsgroepen:
http://www.newzleech.com/usenet/?p=2632639
Daarnaast heb je nog deze fix nodig
http://www.newzleech.com/usenet/?p=2675282
Ook moet je even Patch 1.1 installeren en dat voor dat je uberhaubt gaat spelen.
Anders moet je je Save Games weg gooien. (zoals ik nu doe)
Download
http://www.fragland.net/downloads.php?id=15930
Nog even een aantal Screens:
The Witcher
Moderators: Moderators, Staff
- [DR] Vinsonite [NL]
- Member
- Posts: 2360
- Joined: 20 May 2006, 00:13
- Location: Friesland/ Drachten
- Contact:
The Witcher
Life is fucked up.. Fuck it..
- [DR] Combatwombat [NL]
- Member
- Posts: 1006
- Joined: 13 Jan 2005, 21:04
- Location: Drachten
- Contact:
- [DR] Vinsonite [NL]
- Member
- Posts: 2360
- Joined: 20 May 2006, 00:13
- Location: Friesland/ Drachten
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 46 guests